Nieuwe poging - Reisverslag uit Bad Breisig, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu Nieuwe poging - Reisverslag uit Bad Breisig, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Nieuwe poging

Door: Thea & Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Thea

11 Mei 2017 | Duitsland, Bad Breisig

Omdat lopen er niet in zat, besloten we het nog eens te proberen, maar nu op de fiets. Ton moest nog wel even een goede fiets kopen. Het werd een hybride fiets merk Sensa (Nederlands fabrikaat). Omdat hij niets gepland had deze weken, wilde hij nog een dagje extra lopen. Zo ging hij woensdag met de trein naar Tegelen om het stuk Kaldenkirchen Heinsberg te lopen en dan met de trein terug vanuit Roermond.

Zondag 10 mei met de fietsen in de trein naar Roermond. Wegens werkzaamheden aan de spoorlijn naar Venlo moesten we via Den Bosch naar Roermond. Het overstappen met een zwaar bepakt ebike is nog een hele klus. Ik had een zere knie dus Ton moest het zware werk doen. Fietsen via de knooppunten ging een beetje mis. In Geilenkirchen vonden we de vlaggetjes weer. (Dit is de E8 wandelroute, met allerlei obstakels voor ebikes zoals modderige paden, grindpaden, steile hellingen, poortjes waar je met de fiets niet door kunt.) Kortom geen goed plan met de fiets. Dus op zoek naar fietspaden, die soms pittig genoeg zijn. Een goed fietspad vinden is nog niet zo makkelijk zonder geschikte kaart. Met de Garmin kom je wel een heel eind, maar soms bleek het pad zo slecht dat we uitweken naar de grote weg, zodat je tussen het snelverkeer zit, wat geen lolletje is. We ebben nu gelukkig wel een goede kaart en in combinatie met de Garmin komen we een heel eind als blijven er verrassingen. (Toch de verkeerde afslag genomen. Pad slechter dan verwacht, dus maar terug).

De eerste overnachting was in het Art hotel in Aken. Het was aan de Adenauer Allee, maar die stond niet op de plattegrond van de stad. Toevallig kwam er een vrouw voorbij, die wist waar de straat was en hoe we er het beste naar toe konden rijden. Het fietsen in en grote stad in Duitsland is vaak een probleem. Moet je op de stoep rijden of juist niet? Soms zijn er fietspaden die ineens ophouden. Dan moet je nog de richting in de gaten houden en het overige verkeer.

In Aken hebben we de binnenstad bekeken en natuurlijk de dom. Daarna richting Heimbach. Onderweg moesten we in een restaurant koffie met wafel drinken om de accu bij te laden anders zouden we et niet redden. In Heimbach aangekomen bleek ons hotel nog 7 km verder bergop in Hergarten te liggen. De Chinese eigenaar verontschuldigde zich met vier buigingen dat de kamer die ze voor ons geserveerd hadden bezet was door Polen of andere Oostblok lieden. We moesten uitwijken naar de overkant.

9 mei op weg naar Gemünd. Er zat een pittig heuveltje in op weg naar Weyer. Ik moest afstappen voor een vrachtwagen die nog breder was dan het weggetje waar we op fietsten en kon toen vanwege de steile helling niet meer op de fiets komen. Dat betekende voor Ton dat hij twee fietsen de berg op moest zeulen. Het kost wel wat moeite, maar het uitzicht was prachtig.

We logeerden in een jeugdherberg in Bad Münstereifel. Ze haden ons gewaarschuwd dat we tussen schoolkinderen zouden zitten en dat we maar oordopjes in moesten doen. Ze maakten wel veel kabaal, maar de klapdeur op de gang nog veel meer. Het klonk allemaal wel vrolijk. De jongens op de ene gang de meisjes op de andere.

We kregen avondeten voor 6 personen opgediend en aten in de gastenkamer met een globetrotter uit Engeland die in Duitsland woont.
's Nachts goed geslapen (zonder oordopjes, na 22 uur waren ze gauw stil tot de volgende ochtend.) Morgen meer.

• 11 Mei 2017 - 22:15

Siny:

Oh diehards wat een knap besluit per fiets met al die obstakels op jullie weg.
    Hoop op een prachtig vervolg met weer mooie sappige verhalen.
    dikke knuffel siny

• 11 Mei 2017 - 22:59

Anna:

Hoi Thea, bericht aangekomen, leuk om te lezen! Fijne reis voor jullie samen, met veel (leuke!) avonturen! Groetjes! Anna

• 11 Mei 2017 - 23:05

Friede:

Wat moedig. Jullie maken heel wat mee. Het pad gaat niet over rozen. Geniet er van.

• 12 Mei 2017 - 00:30

Josien:

Wat goed dat jullie weer vertrokken zijn!
    Voor mij jammer dat jullie weer weg zijn, ik had er weer op gerekend om morgen samen een blokje om te lopen.
    Heel veel succes en fiets plezier!

• 12 Mei 2017 - 06:52

Rob:

Ha ouders,

Fijn dat, ondanks alle obstakels die jullie tegenkomen onderweg, het fietsen toch beter gaat dan het lopen.

Heel veel succes nog!!!!

• 12 Mei 2017 - 09:16

Gonny Jansen:

Wat een verhalen alweer! Zo leuk om te volgen! Maar wat moeilijk om een goed traject te vinden! Wij zijn hier natuurlijk ook wel erg verwend in Nederland! Veel succes!

• 12 Mei 2017 - 10:27

Wilma En Ton Van Seters:

Hoi Thea en Ton,
    Alweer een moeilijk beging maar wel leuk om jullie verhalen daarover te lezen. Wij hopen dat het vervolgtraject wat minder ingewikkeld zal zijn en het weer goed zodat je op droge paden kunt fietsen zonder te slippen of te moeten duwen. Arme Ton met zo'n lastpak erbij(hi hi).
    We horen graag nader en lieve groeten van ons.

• 12 Mei 2017 - 12:55

Miriam Melis:

Aj jaj, maar goed dat Ton een sterke bink is en alle lasten van Thea's knie op zijn schouders kan nemen!! Ja Ton je moet er iets voor over hebben, een aflaat krijg je niet voor niets, dat is heel hard afzien. Thea lekker fluitend met haar knietje naast jou trappelend is ook al offers brengen voor jou. Nog een tip van mij, je kan toch ook de Garmin instellen op de fietspaden. Blijf je lekker schoon en hoef je de route niet te dubbelen. Heel veel succes met jullie nieuwe avontuur. Groet van Mirchris

• 12 Mei 2017 - 13:49

Bertha Meyer:

Hoi Thea en Ton,
    Wauw, petje af. Echte doorzetters zijn jullie, veel bewondering voor. Lijkt me goed idee om de fiets te nemen, minder belastend voor je knie. Hoop dat je inderdaad betere paden vind om te fietsen. Al met al leuk initiatief en ik wens jullie een goede tocht verder, nu de kop er af is. Veel succes en leuke avonturen ook gewenst. Ik vindt het heel leuk jullie verhalen te horen, kan me helemaal in leven wat jullie meemaken.
    Liefs en het allerbeste. Bertha.

• 12 Mei 2017 - 14:15

Yvonne Van Beers:

Pittige fietstocht afgelopen weekje ! Gelukkig gaat het beter met een goede fietskaart.
    Wensen jullie een leuke ,voorspoedige fietstocht en goed weer.
    Succes gewenst, Harry en Yvonne