Langs Rijn en Main - Reisverslag uit Aschaffenburg, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu Langs Rijn en Main - Reisverslag uit Aschaffenburg, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu

Langs Rijn en Main

Door: Thea & Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Thea

18 Mei 2017 | Duitsland, Aschaffenburg

We hebben nu definitief de wandelpaadjes gemeden, omdat die ons telkens voor verrassingen stelden. We fietsen zo veel mogelijk over fietspaden langs de Rijn en de Main. Dat gaat helaas wel eens mis, maar daarover een volgend keer. Op dit moment hebben we geen fysieke problemen. Nauwelijks last meer van mijn knie. Bij het fietsen al helemaal niet en ook met het lopen (je kunt toch niet de hele dag op de fiets zitten) gaat het steeds beter. Dus ik heb weer hoop op de Vierdaagse! Naast de mooie natuur langs de oevers hebben we een aantal grote steden bezocht, op zijn Chinees. Kijken, foto's maken en weer verder. Zo bezochten we langs de Rijn Bonn, Koblenz, Boppard, Bingen, Mainz en Worms. Worms ligt na de monding van de Main in de Rijn, maar men had ons verteld dat het zo'n mooie stad was dat we dat best even mee konden nemen. Iets verder lag nog Speyer van het beroemde gezang "das Geläut zu Speyer", waar we met het Koor van de Straat nog eens een blauwe maandag aan geoefend hebben. Maar daar zijn we niet geweest.

Bingen is onder andere bekend van Hildegard van Bingen. Op 14-jarige leeftijd trad zij in het klooster in Disibodenberg waar zij in 1136 overste werd van de vrouwenafdeling. Zij heeft diverse boeken (laten) schrijven over het geloof, maar ook over de heilzame werking van diverse planten. Ze was heel muzikaal en heeft een aantal religieuze liederen gecomponeerd. Ze was heel erg begaan met het lot van de Kerk en zag om zich heen dat mensen het niet zo nauw namen met de regels. In diverse preken riep ze op om te komen tot het ware geloof. Op latere leeftijd liet ze haar visioenen optekenen, die ze al vanaf haar kinderjaren had. In de Middeleeuwen beschouwde men haar als profetes. Tegenwoordig denkt men dat ze leed aan migraine en daardoor beelden zag. Zoek de rest maar op op Wikipedia.

Worms is de stad van de Nibelungen. Hier streden Krimhild en Brunhild en smeedde Hagen zijn snode plan om Siegfried te vermoorden. Worms staat dit jaar helemaal in het teken van Luther. In 1521 moest hij in Worms voor Karel V in de rijksdag verschijnen om zijn stellingen te herroepen. (Het liep een beetje uit de hand met de reformatie). Dat kon hij niet over zijn hart verkrijgen, zodat hij uiteindelijk in de ban werd gedaan, maar het leed was al geschied, het protestantisme was een feit.

Na Worms moesten we weer noordwaarts via de Rheinterrassen route naar de Main en hebben overnacht in de mooie stad Wiesbaden, hoofdstad van Hessen. Het was een dure overnachting, maar alles was vol. Gelukkig maakte een bezoek aan de stad (kuuroord) veel goed. Wiesbaden is al in de eerste eeuw gesticht door de Romeinen (Aquae Mattiacorum) door de centrale ligging en de aanwezigheid van thermale bronnen. In de 13-de eeuw was Wiesbaden korte tijd rijksstad en in 1806 hoofdstad van het hertogdom Nassau. Willem de Zwijger heeft dan ook een standbeeld gekregen voor de Marktkerk. Hij had mooie schoenen aan en een kousenband. In de 18e en 19e eeuw was Wiesbaden het kuuroord voor de Europese adel en beroemde personen. Zowel Wilhelm I als Wilhelm II waren veelvuldig in de stad en lieten er paleizen bouwen.

Dat was het voor deze keer. Volgende keer meer.

• 19 Mei 2017 - 10:46

Ilse:

dit keer een bericht die ons de geschiedenis lessen uit deze streek weer goed in herinnering brengt.
    Worms is mooie maar behoorlijk duur zoals jullie merkten.
    Denk dat het weer meevalt om te fietsen en de routes in deze streek moeten best goed zijn ,zoals Ellen en Rudiger altijd zeggen.
    Wens nog een fijne verdere reis en hopelijk blijven fysieke problemen beperkt !!!
    liefs Ilse

• 19 Mei 2017 - 11:11

Wilma :

Fijn dat het fietsen zonder fysieke problemen gaat en dat je ook weer beter loopt. Mooie beschrijving van jullie tocht. Wij kennen veel van de plaatsen waar jullie waren en vinden die ook zo mooi.Veel plezier nog.
    Gaan jullie nou door naar Rome of tot "slechts" Augsburg?
    Groeten van ons.

• 19 Mei 2017 - 20:03

Tony:

Ha beiden, Dank voor de geschiedeninsles. :-)
    Al zoveel plaatsen gezien: je trapt al gauw een eindje weg! En zo te lezen bevalt het fietsen goed. Ben benieuwd tot waar jullie zullen doortrappen.; maar dat lezen we wel. Veel plezier!
    Groetjes, tony

• 22 Mei 2017 - 21:38

Ria :

Heel interessant om te lezen. Wij fietsen in gedachten een beetje mee.
    Dank voor de geschiedenisles.
    Heel veel succes en we zien uit naar jullie volgende verslag.

Hartelijke groet,
    George en Ria