De Romantische Strasse II - Reisverslag uit Landsberg am Lech, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu De Romantische Strasse II - Reisverslag uit Landsberg am Lech, Duitsland van Ton en Thea Ellenbroek - WaarBenJij.nu

De Romantische Strasse II

Door: Thea en Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Thea

29 Mei 2017 | Duitsland, Landsberg am Lech

De Romantische Strasse is een toeristische route van Würzburg naar Füssen aan de grens met Oostenrijk. Aanvankelijk was er alleen een route voor auto's. Nu is er ook een variant voor fietsers en voor wandelaars. De fietsroute gaat zo veel mogelijk over fietspaadjes of verkeersluwe wegen, zodat je echt om je heen kunt kijken en er is veel te zien. Het eerste deel loopt langs de Tauber tot Rothenburg. Het laatste deel langs de Lech. Tussendoor fiets je langs heel veel beekjes en riviertjes. Er zit af en toe een pittig bultje tussen, maar over het algemeen is het goed te doen. Je komt door heel veel stadjes en dorpen die er allemaal pittoresk uitzien. Rothenburg Ob der Tauber is natuurlijk een van de bekendste, maar ook de andere stadjes zoals Dinkelsbühl en Nördlingen zijn zeker een bezoekje waard. Elke stad heeft zo zijn eigen geschiedenis, maar we hebben niet overal een führung met een gids gehad.

In Rothenburg hadden we de nachtwandeling gekozen. Rothenburg ligt op een berg en de stadsmuur is nog helemaal in tact. Reden is de volgende. In de middeleeuwen was Rothenburg een belangrijke stad gelegen op het kruispunt van een noord-zuid handelsroute en een oost-west route. In de omgeving was veel vruchtbare grond en de boeren verkochten hun spullen in de stad. Handel was een belangrijke bron van inkomsten. De stad was goed te verdedigen omdat zij bovenop een berg lag en je de vijand al van verre kon zien aankomen. Door de pest en de dertigjarige oorlog is de stad in verval geraakt en decimeerde het inwonertal. Voor het slopen van de muur was er geen geld en het was ook niet nodig. Plek zat voor die paar mensen die er nog woonden. Pas in de 19de eeuw werd Rothenburg herontdekt door rondreizende mensen met geld en dichters en tegenwoordig ook door de chinezen, waardoor het, na 250 jaar geslapen te hebben, nu weer een bloeiende stad is.

Nördlingen ligt in een gebied, de Ries waar 15 miljoen jaar geleden een meteoriet met een middellijn van 1 km is ingeslagen. In een cirkel van 200 km is toen alle leven verbrand. De hitte van de inslag kwam overeen met 180.000 hiroshimabommen. Je kunt de kraterrand van 25 km diameter ook nu nog zien in het landschap. De gesteentes die ten gevolge van de hoge temperaturen ontstaan zijn (suaviet) werden gebruikt als bouwmateriaal. De kerk van Nördlingen is er een voorbeeld van. Het materiaal is echter erg poreus, waardoor het makkelijk water opneemt en 's winters door ijsvorming gaat barsten. De kerk in Nördlingen staat dan ook constant in de steigers voor reparatie.

Zo verbazen we ons over de vele geschiedenis verhalen uit deze omgeving. Wat het fietsen betreft dat gaat prima vaak wind achter en een prachtige natuur.

• 30 Mei 2017 - 08:59

Gonny:

Mooi die verhalen over de steden en fijn dat het fietsen goed gaat! Jullie schieten al lekker op! Is het bij jullie ook zo warm? Wind in de rug is mooi meegenomen!

• 30 Mei 2017 - 12:55

Wilma :

Ja jullie zien veel mooie natuur daar. Een paar jaar geleden hebben Ton en ik ook zo'n mooie tocht gemaakt maar wel met de auto.
    Jullie genieten dus volop en jullie hebben de wind mee dus dat fietst ook lekker. Toch naar Rome door of toch maar niet?
    We horen wel nader.
    Lieve groeten (hier is het erg warm geweest en nu even niet meer, maar donderdag loopt de temperatuur weer op)

• 31 Mei 2017 - 19:48

Ton En Thea Ellenbroek:

We gaan morgen beginnen met de terugweg . We gaan via München terg naar Nederland en denken volgende week woensdag weer terug te zijn Op dit moment is hier een hoosbui na een periode van 30 graden dus de boeren zullen wel blij zijn.